Hjärna och Ryggrad – recension av ”Ska bemanningsföretagen ta över världen?”

6 Mar

Bild

Jag stod och diskade min matlåda i Spånga rastlokal när en busschaffis jag inte kände igen, kom in genom dörren. Vi hälsade och han gick fram till bordet jag suttit vid och tog upp boken jag nyss läst. Vilken bra titel sa han: Ska bemanningsföretagen ta över världen! Sen slog han upp en sida och hittade det citatet  ”Tror man på demokrati så kan man inte ställa sig bakom en vild strejk.” Uttalandet gjorde Tommy Tillgren, Handels 2:e vice ordförande i en intervju 2009. Under har Patrik skrivit ”Det dummaste någon yttrat inom svensk fackföreningsrörelse. Någonsin.” Jag tyckte att det var lite pinsamt för man vill ju inte sitta och läsa en sån bok och så kommer någon höjdare in och ser vad man håller på med. Jag togs på bar gärning, men av rätt person. De har ett rykte att vara stenhårda och buttra bråkstakar på råstagaraget, jag själv är ju en trevlig Lunda-chaffis. Citatet tyckte han var klockrent. Jag hade inte fattat vad som var så dumt med det men spelade, jo man baxnar ju för mindre. Han gick vidare och jag fortsatte läsa. Boken är skriven av Patrik Olofsson som var fackklubbsordförande på Systembolagets lager Lagena i Jordbro. Där hade de en vild strejk under midsommarveckan 2009. Det var inslag på nyheterna och de satte verkligen fokus på problemen med bemanningsföretag. Det här är inte boken om den strejken utan den handlar om debatten om bemanningsföretag ur ett fackligt perspektiv. Man kan säga att det är en samling av artiklar skrivna av Patrik där vi får hänga med från Ådalen tilll idag. Han visar mycket pedagogiskt hur dagens arbetsmarknadslagar inte är anpassade efter bemanningsföretagen. Varje paragraf i anställningsskyddet smulas sönder, han återkommer till att när arbetsgivarna ges mer makt så får arbetarna mindre. Ett kommunicerande kärl där arbetsgivarna idag har ett ultimat vapen att sätta in. Det finns arbetsplatser idag där alla är anställda av bemanningsföretag. Tempot pressas upp, vilka kan se till att kollektivavtal följs när du riskerar att bli outhyrbar? Patrik klär av fackföreningen till underkläderna, ska facket vara en kassako och trygg arbetsplats för ja-sägare eller har vi facket för att förändra den värld vi lever i till det bättre? Det jag gillar bäst med boken är slutet. Där skriver han om sig själv och gör det på ett sätt så att det påminner om Per-Anders Fogelströms Mina drömmars stad. Om du läser boken förstår du varför det var den borgliga regeringen 1976 som gjorde att han tvingades flytta till Stockholm och förlorade alla sina kompisar i Norrköping. Innan Råstachaffisen gick ur rastlokalen berättade han att han blivit så frustrerad att han gått in till cheferna och frågat om de verkligen vill att alla som jobbar där ska gå till jobbet med en klump i magen? Han såg plötsligt ledsen ut, han sa att de ryckte på axlarna.  Jag väntar med spänning på boken om Lagenastrejken och tror att denna bok kommer att bli historisk. Här startade den datorspelande generationens Ådalen. Håkan Siljehag

Annonser